Rodebay fra en anden vinkel.

7. juni 2015

På Hotel Nordlys var morgenmaden klar ved 09.00 tiden.

Pigerne var kommet hjem over midnat og da de kom gik de meget stive med ømme lemmer, men humøret var højt. Når man har ydet en pragtpræstation bliver man høj og for dem vil det være en tur de vil mindes for livet.

Flaget var oppe ved kirken (skolen). Vi kikkede ind og de sidste 4 meter i salen var i dag tilgængelig, da den store foldedør var lukket op og salen var pludselig en kirke med alter og døbefond. Stolen var sat op som om der skulle være tjeneste men der var ingen opslag nogen steder.

I skolen gik der 4-5 børn og vi fik at vide at en familie, som havde 2 børn ville flytte inden længe.

Vi snakker op udkantsproblemer derhjemme. Ja sikkert de fleste steder i verden har de problemer desangående, da alle skal uddannes i den globaliserede verden

Vi gik en tur op på bjerget, som ligger ned mod Ilulissat. Det første stykke, hvor man skulle kravle stejlt i sne. Da vi kom op var der et stort plateau, hvor der stod en hel masse vand, så man kunne let få våde fødder, hvis man gik på den afmærkede sti.

En flot udsigt deroppe fra ned over bygden.

En bygd har også en kirkegård.

På vejen til Nordlys så vi ”vandrehjemmet” hyggelig stue og et lille rum til personer med sovepose. Man kunne også lave mad der. Som vandrer, når man jo langt med pulver, nudler med fyld bare der er varmt vand. De søgte en kok, som kunne lidt af hvert.

Ejeren der i samarbejde med borgmesteren ejede halvdelen af bygden og jeg var lige ved at købe et hus på stedet, men vi kunne ikke blive ”enige om prisen”.

Vi så desværre ikke finhvalen, som gik frem og tilbage uden for bygden, så det har vi tilgode.

Vi spiste den medbragte frokost inden Carl Elias holdt med båden nedenfor isen (isen vel en meter tyk) virkede som kaj, så vi ”sprang” ned i båden direkte fra isen. Normalt er alt is væk på denne tid.

Vi havde en pragtfuld tur hjem imellem de solbeskinnede isbjerge, hvor den blå farve var mange steder, Når solen skinner på (igennem tynd is), dannes de smukkeste formationer og blå farvenuancer.

Vi vendte tilbage til en flagklædt by og dejligt vejr.

Endnu et dejligt konfirmationsvejr.

Efter et par timers hvil var vi ved havnen for at se Royal Arctic Line lægge til kaj, men vel især storslået at se den ved indsejlingen imellem de store isbjerge.

5 på stribe mod pigerne, som var heldige og vandt 3-2.